torsdag den 23. august 2012

Kæmpe Verbena +/ -

Æv, jeg har igen begået den have fejltagelse at tænke, sådan en må jeg også ha' : Kæmpe Verbena

Jeg så en "samtale"  på Himmel og have om Kæmpe Verbena..... og jeg må sige, at den har været en skuffelse og fejltagelse her hos mig - fire kæmpelange strå med en kvast i enden - Jeg er sikker på at den ville tage sig bedre ud, hvis den havde stået åbent, svævende over en smukt staudebed...... men det gør den altså ikke, og jeg har næppe sådan et bed .....
...den er ikke let at se på billedet, men det er den heller ikke i virkeligheden - blomsterkvasterne blæser ind i roserne der står på begge sider. Men jeg lærte noget af at "overhøre samtalen" - hvis den skulle frøså sig selv, så skal planterne flyttes og knibes.... nu må vi se.

15 kommentarer:

  1. Hihi jeg er med på holdet. Det står sådan nogle underlige stritter-janer og ser mærkelige ud. Måske man skal have mange og inde i et bed, der er fyldt med stauder.Derimod har jeg haft meget glæde af Spydverbena, der ligner, men som fylder rigtig meget.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  2. Jeg er Storverbena-elsker, ikke minst pga at den ikke trenger oppbinding. Hos meg har jeg nå en sky av lilla blomster. Men det er best å ha tre planter sammen i bakgrunnen av bedet. Den trenger mye sol for å trives. Den bruker forøvrig lang tid på å utvikle seg til en frodig plante. Må altså såes senest i februar.

    SvarSlet
  3. Jeg er også på jernurt holdet og vil ikke undvære den i haven. Men du har ret i at en eller to giver ikke den store virksning og at finde den helt rigtige sammensætning har også krævet forskellige tilløb. I år har jeg to flade krukker hvor planterne står tæt, men kors hvor de vokser og jeg syntes de er skønne. De kræver godt nok konstant vand, der kan efterhånden ikke være meget jord neden om de rødder. Dem der selvsår sig hos mig er langt bagefter de forkultiverede, så dem plejer jeg ikke at regne med i den store sammenhæng.

    Fortsæt du bare med at prøve og så få lidt flere ind næste år, lige pludselig er du afhængig.... ;o)

    SvarSlet
  4. Ja jeg hører til de afhængige efter flere år med dem. I år troede jeg faktisk, jeg måtte springe over, da jeg ikke fik sået i januar... Men sørme om ikke, jeg var heldig, at planterne fra sidste år havde overvintret!!

    Bedre held næste år.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  5. Jeg kom til at kikke på Fru Krull Krukker en gang og forelskede mig idéen om at samle dem i en krukke, så de dannede en sky.

    Det har jeg altså IKKE fortrudt!

    SvarSlet
  6. Hos mig vill de inte fröså sig. försöker varje år. Tror att det är lättare om de står i sandig jord. Jag har för bra jord helt enkelt.
    Förra året samlade jag in fröerna och sådde dem i såjord och det funkade.
    Allt gott
    Annika

    SvarSlet
  7. Det er en plante jeg er vild med. Jeg har dem både i krukker og i bedene. For at de tager sig godt ud skal der nok mere end en plante til.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  8. Jeg har plantet en hel masse af dem i en balje i år. Det er blevet til den "sky", som jeg drømte om, så jeg er også til kæmpe verbena.

    SvarSlet
  9. Jeg kender den ikke, men hvor er den smuk. Fortryd ikke. Alt, der vokser, er smukt. Resten kan du lade overgartneren tage livet af!!

    God weekend
    Knus Jyden

    SvarSlet
  10. Sussi, der er kun et at sige om den nye julebog - KØB DEN - KØB DEN!! Den er rigtig flot med rigtiog mange gode billeder og ideer. Jeg er selv meget positivt overrasket.

    SvarSlet
  11. Sussi, der er kun et at sige om den nye julebog - KØB DEN - KØB DEN!! Den er rigtig flot med rigtiog mange gode billeder og ideer. Jeg er selv meget positivt overrasket.

    SvarSlet
  12. Hvor træls, at du er blevet skuffet over denne ellers så smukke verbena.

    Men ja, den skal nok stå blandt andre sommerblomster eller stauder. Mine har selvsået sig et sted, hvor jeg har udplantet de fyldte cosmos (se evt. mit nye indlæg), og det ser smukt ud.

    Vil du gerne have blomsten, men en kraftigere og busket vækst, skal du næste gang vælge den lavere 'Lollipop'.

    God weekend :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  13. Åhh - hvor jeg kender det. Man hører/ser noget - og det skal prøves af. Men jeg er sikker på, at du til næste år, får meget mere glæde af din nyerhvervelse.

    Mange hilsner
    Dorthe

    SvarSlet
  14. Tak for de mange kommentarer - jeg kan se at det er for tidligt at afskrive Kæmpe Verbenaen :))))

    SvarSlet
  15. en lidt sen kommentar: Du skal nippe topskuddet, så sender den nue skud ud, som du også kan nippe hvis du synes. Derved busker planten sig og bliver kraftig. Den skal helst sås om efteråret da den skal ha frost for at spire. Så den i en kasse, vand og dæk med fiberdug el. lign og sæt den under et halvtag. Når den begynder at spire ved 14 -15 gr. skal den ud i lyset.
    man kan overvintre den ved at skære den ned, ryste al jorden af og lægge den tørt og køligt i en kasse med spagnum. Hilsen Lis

    SvarSlet